23 Şubat 2012 Perşembe

Kız çocuklar eve, erkekler fabrikaya



Eğitim Sen Genel Başkanı Ünsal Yıldız, AKP’nin “Zorunlu eğitimi 12 yıla çıkaracak yasa teklifi” diye duyurduğu girişimin zorunlu eğitimi 4 yıla düşürmek anlamına geldiğini belirtti. Asıl amacın Başbakanın dillendirildiği şekliyle “Dindar gençlik yetiştirmek” olduğunu belirten Yıldız, “mesleki yönlendirme” adı altında çocuk emeği sömürüsüne olanak tanınacağı uyarısında bulundu.

AKP’nin 8 yıllık zorunlu eğitimin dönüştürülmesini öngören yasa teklifi Meclis Başkanlığına sundu. Zorunlu eğitimi 12 yıla çıkardığı iddia edilen teklife göre, zorunlu eğitim 4’er yıllık üç kademeden oluşacak. Teklif yasalaşırsa, imam hatiplerin kapatılan ortaokul bölümleri yeniden açılabilecek. Teklife göre birinci 4 yılın ardından hangi programların açık öğretimle sürdürüleceği ve zorunlu eğitim kapsamına alınacağı Bakanlar Kurulu tarafından belirlenecek. Böylelikle ilk 4 yıllık eğitimin ardından türbanlı öğrencilerin örgün eğitim yerine açık öğretimde öğrenim sürdürmesinin önü açılacak. Kuran kurslarına gitmelerinin vizesi de Bakanlar Kurulu’nun kararına bağlı olacak.

YASA HANGİ İHTİYAÇTAN DOĞDU?

Yasa teklifine Eğitim Sen’den tepki geldi. Sendika genel merkezinde basın toplantısı düzenleyen Eğitim Sen Genel Başkanı Ünsal Yıldız, AKP hükümetinin uluslararası sermayenin ihtiyaçları ve dinsel referanslar üzerinden Türkiye’yi yeniden şekillendirdiğini, gündeme getirilen yasanın da bunun bir parçası olduğunu söyledi. Yasa teklifinin eğitimin hangi ihtiyacı üzerinde şekillendiğine dair hiçbir açıklama yapılmadığına dikkat çeken Yıldız, AKP’nin yasa teklifine dayanak gösterdiği 18. Milli Eğitim Şurasının AKP bürokrasisinin taşra yöneticilerinin toplandığı, demokratik katılımı esas almayan bir çalışma olduğunu dile getirdi. Yıldız, söz konusu şurada, AKP’nin çok önceden belirlediği ve raporlaştırdığı konuların kaleme alınıp netleştirdiğine vurgu yaptı.

KIZLAR EVE, ERKEKLER İŞE

Yıldız, hükümetin iddiasının aksine yasa teklifinin zorunlu eğitimin süresi 12 yıla çıkartmadığını, aksine 4 yıla indirdiğini söyledi. Birinci 4 yıldan sonrasının örgün eğitimden çıkarılmasına izin verilmesinin, eğitim süresinin fiilen düşürülmesinden başka anlam taşımadığını vurgulayan Yıldız, özellikle kız öğrencilerin ilk kademenin ardından eğitim sisteminin dışında kalacağı uyarısı yaptı.

Çıraklık eğitim yaşının düşürülmek istendiğine de dikkat çeken Yıldız, “Sermayenin ara eleman adı altında ihtiyaç duyduğu çocuk işçiliği ve çocuk emeği istismarının ülkemizde yaygınlaştırılabileceği kaygısı duyuyoruz” dedi.  

HAZIRLIK İHL’LER İÇİN

Teklife göre ilk 4 yılın ardından “mesleki yönlendirme” adı altında 2. kademeye geçilecek olmasına değinen Yıldız, “Dünyada mesleki yönlendirmenin ileri yaşlara taşınması, lise için dahi uygun olmadığı tartışılıyor. Burada yönlendirmeden kasıt sanat okulları ve meslek liseleriyle ilgili değil. İmam hatip liseleriyle ilgili bir hazırlık olduğunu görmemiz gerekir” diye konuştu.

Yasanın ruhunu Başbakanın “Dindar gençlik yetiştirmek istiyoruz” söyleminden aldığını ifade eden Yıldız, “Eğitimin hiçbir somut ihtiyacı ortaya konmaksızın yapılan bu düzenleme Türkiye’de AKP’nin yaratmak istediği siyasal sistemin bir aracıdır. Eğitim Sen olarak öteden beri laik, demokratik, bilimsel, ana dilde eğitimi savunuyoruz. AKP’nin teklifi hiç biriyle örtüşmüyor. Bu ‘toplum mühendisliği’, topluma biçim verme’ yasasına itiraz edeceğiz. Meclis Genel Kuruluna geldiği gün laik, demokratik, ana dilde eğitim isteyen tüm çevrelerle hizmet üretmeyeceğiz” dedi.
 

YASA TEKLİFİ NE GETİRİYOR?

*Zorunlu eğitimin ‘kesintisiz’ niteliği yasa metninden çıkarılıyor.
*8 yıl olan zorunlu ilköğretim 4+4 şeklinde kademelendiriliyor.
*1930’dan beri en az 5 yıl olan zorunlu eğitimin süresi gerçekte 4 yıla iniyor
*İlköğretimin ikinci 4 yılı açık öğretimle ilişkilendiriyor. Böylelikle kız çocukları eğitim ortamından uzaklaştırıyor,  küçük yaşta evlendirilmelerinin önü açılıyor.
*Okul öncesi eğitim zorunlu eğitimin kapsamı dışında kalıyor.
*Çıraklık eğitimi yaşı 11’e düşüyor
*Mesleki eğitimde yönlendirme Bakanlar Kuruluna bırakılıyor. ‘Dindar nesil yetiştirme’nin önü açılıyor.



FATİH PROJESİ DENETİMDEN KAÇIRILIYOR

AKP’nin 8 yıllık zorunlu eğitimin dönüştürülmesini öngören yasa teklifini değerlendiren Eğitimsen Genel Başkanı Ünsal Yıldız, Fatih Projesi ile ilgili de bir açıklamada bulundu.

Yıldız yasa teklifinde yer alan ilginç bir düzenlemeye dikkat çekti. Yasa teklifinde FATİH Projesi’ne ilişkin ihalelerin 2015 yılı sonuna kadar Kamu İhale Kanunu hükümlerine tabi olmamasına dönük düzenlemeler yer alıyor. Yani önümüzdeki 3 yıl boyunca proje kapsamında açılacak ihaleler kamu denetiminden uzaklaştırılacak. Hükümetin “Eğitimde çağ atlıyoruz” diye duyurduğu FATİH Projesi kapsamında pilot okullarda öğrencilere dağıtılan tablet bilgisayarlar ve dersliklere konan “Akıllı Tahtalar”, Milli Eğitim Bakanlığının ders araç gereçlerine ilişkin standart prosedürü atlanarak hazırlanmıştı.
Yasa teklifinde ayrıca Rize Üniversitesinin adının Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi, Kayseri Erciyes Üniversitesinin adının ise Abdullah Gül Üniversitesi olarak değiştirilmesi de yer alıyor.


ÇOCUK YAŞTAKİ EVLİLİKLERİN ÖNÜ AÇILIYOR

Kadın örgütleri yaptıkları açıklamayla “222 sayılı İlköğretim ve Eğitim Kanunu ile Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi”ne tepki gösterdi.

Zorunlu eğitim/öğretim süresinin okul öncesi eğitimi de kapsayacak şekilde ve kesintisiz olarak 12 yıla çıkarılması gerekirken, beş milletvekilinin verdiği yasa değişikliği teklifiyle çocuk yaşta evliliklerin önü açıldığı vurgulanan açıklamada. “Kadın ve çocuk alanında çalışan sivil toplum örgütlerinin her fırsatta dile getirdiği “Zorunlu eğitim/ süresinin 8 yıldan 12 yıla çıkarılması” talebini karşılıyor gibi görünen yasa teklifi, “4+4+4” formülüyle eğitim/öğretim sistemini geriye götürüyor ve özellikle kız çocukların eğitim hakkı açısından pek çok sakınca içeriyor” denildi.
Yasa teklifiyle; zorunlu eğitim süresinin gerçekte 4 yıla indiği vurgulanan açıklamada. “İlk kademe olan 4 yılın ardından çocuk bireyler örgün eğitimin dışına çıkacak ve ikinci 4 yıllık dilim açık öğretimle ilişkilendirilecek. “Erkek çocuklar gitsin çırak olsun, kızlar da açıköğretimde evde otursun” anlamına gelen bu düzenleme kabul edilemez” denildi.


EVRENSEL-Ankara

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder